In beeld: Werkzaamheden emplacement Hengelo in volle gang

04-09-2025 / 18.20 uur
HENGELO -
De werkzaamheden op het emplacement van Hengelo zijn in volle gang. Dura Vermeer werkt dag en nacht door. De oude spoorstaven, dwarsliggers en ballast zijn weggehaald. Daarbij is oog voor hergebruik: een flink deel van de stenen worden weer teruggeplaatst.

Wat is er al gedaan?
De eerste drie weken zijn voorbij.

De meeste oude sporen zijn weggehaald. De grond onder de sporen wordt klaargemaakt voor het nieuwe spoor. Omdat er nieuwe servicesporen worden aanlegt, krijgt het emplacement een andere indeling. Ook de seinen en de bovenleiding worden daarop aangepast.

Duurzaam hergebruik
Op het werkterrein in Hengelo staat een groot apparaat: de ballastzeefmachine. De ballast die vrijkomt bij het weghalen van oude sporen wordt in deze machine gezeefd. Vuil en te kleine stenen worden afgevoerd. De schone, gezeefde ballast gaat terug het spoor in. De ballast wordt nat gehouden wanneer ermee gewerkt wordt.

Zeven is een duurzame manier van hergebruik. Het rendement van een ballastzeefmachine is tot wel 80 procent. Hierdoor hoeft er minder ballast aan en af gevoerd te worden. Dat zorgt voor minder transporten en minder materiaalgebruik. In totaal wordt ongeveer 650 ton ballast hergebruikt.

Foto's: TreinenInNederland.nl

 
 
 
   
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
     
 
 
De ballastzeefmachine is druk aan het werk.
 
 
 
 
Een spraycannon wordt ingezet voor de stofbestrijding.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bekijk ook onze pagina over Spoorbouwprojecten in Nederland