aan de liften gewerkt. “We hebben twee liften per keer vervangen”, vertelt Marleen van der Ree, bouwmanager bij ProRail op hun website. “Hierdoor duurt de klus langer, maar het zorgde er ook voor dat het station altijd bereikbaar was voor reizigers die afhankelijk zijn van de lift.” Eerst zijn de oude installaties weggehaald. “De oude liften zijn eerst stukje voor stukje verwijderd. Daarna hebben we de liftschachten onderhouden en de nieuwe liften geplaatst.” De nieuwe liften worden nauwkeuring gemonitord om eventuele kinderziektes snel te kunnen oplossen.
Toegankelijk voor iedereen
Ook op station Gouda Goverwelle waren de liften bijna aan het einde van hun levensduur. De afgelopen maanden werden ze in twee fases vervangen. De nieuwe liften zijn sneller, comfortabeler en beter bestand tegen vandalisme. Het station is nu weer voor iedereen toegankelijk.
Klein werkterrein
Werken aan liften is complex, weet Marleen: “Een kleine club mensen kan het werk maar uitvoeren, omdat er niet meer ruimte is in de liftschacht. Dat is het werkterrein. Op sommige projecten kunnen honderd mensen tegelijk werken, hier zijn twee mensen al veel. En veel werk tegelijk kan ook niet, al het werk moet in een vaste volgorde gebeuren.” Soms vroegen mensen zich af of het niet wat sneller kon. Marleen: “Als het sneller had gekund, hadden we dat natuurlijk gedaan.”
Meer nieuwe liften
Stations moeten goed bereikbaar zijn voor iedereen. Om dat in de toekomst zo te houden vervangt ProRail de liften die aan het einde van hun levensduur zijn. ProRail vervangt gemiddeld zo’n tien tot vijftien stationsliften per jaar, waaronder die op station Woerden, Gouda Goverwelle en eerder dit jaar ook in Zwijndrecht. De nieuwe liften die geplaatst worden zijn sneller, comfortabeler en beter bestand tegen vandalisme. Ook in 2026 gaat ProRail verder met vernieuwingen, onder meer op station Amsterdam Amstel, Boxtel en Haarlem.
Foto: © ProRail |