Panoramarijtuig met UIC-nummer 56 80 89-80 201-7

Info over het rijtuig:

In 1962 kocht Deutsche Bundesbahn drie panoramarijtuigen van het type AD4üm-62 met de nummers 10551, 10552 en 10553. Een jaar later volgden de vrijwel identieke rijtuigen 10554 en 10555. Deze rijtuigen kregen de aanduiding AD4üm-63. De vijf rijtuigen hadden een maximale snelheid van 160 km/u. De rijtuigen reden mee in de luxe Rheingold-treinen van DB. Vanaf 1965 werden de rijtuigen verbeterd naar Trans-Europ-Express (TEE) rijtuigen. DB verkocht in 1976 de vijf rijtuigen aan de Duitse vervoerder Internationale Apfelpfeil-Organisation (IAO). IAO verbouwde de rijtuigen en verlaagde het panoramadak met 20 centimeter, waardoor de rijtuigen in vrijwel heel Europa inzetbaar werden. Internationale Apfelpfeil-Organisation ging in 1982 failliet en Mittelthurgau nam de vijf rijtuigen over. Hier werd de maximale snelheid van de rijtuigen verhoogd naar 200 km/u en werden ze onder het TEE Panorama-concept ingezet. In 1999 werden de vijf rijtuigen weer verkocht, ditmaal aan Veolia-dochter Tågkompaniet. Na hun inzet bij Tågkompaniet werden de vijf rijtuigen allemaal aan verschillende bedrijven verkocht.

Panoramarijtuig 10551 werd in 2013 verkocht aan Wagon Care en kwam naar Nederland. Het rijtuig reed mee in verschillende charterritten door Nederland. Bij Wagon Care kreeg het rijtuig het UIC-nummer 56 80 8980 201-7. Vanaf augustus 2015 huurde Railpromo het rijtuig voor hun inzet. Het rijtuig reed samen met de rijtuigen van Railpromo zelf, de 201001 en 201002, als het Panorama Rail Restaurant door Nederland. Begin juli 2016 stopte Railpromo met het huren van het panoramarijtuig, waardoor het Panorama Rail Restaurant zonder het panoramarijtuig reed. Hierom besloot Railpromo de naam Panorama Rail Restaurant te veranderen in de DinnerTrain. Wagon Care kon geen nieuwe huurder voor het rijtuig vinden en in de laatste maanden van 2017 werd het panoramarijtuig in Coevorden in de buitenlucht opgesteld. Het rijtuig werd een jaar later te koop gezet. Zover ons bekend is staat het rijtuig daar nog steeds in de buitenlucht opgesteld.

Panoramarijtuig 10553 werd in 2011 door het Duitse RailAdventure gekocht. Het rijtuig werd gemoderniseerd en voorzien van de grijze huisstijl van het bedrijf. Het rijtuig, dat hier het UIC-nummer 61 85 89-90 003-3 kreeg, werd op de InnoTrans 2012 in Berlijn gepresenteerd. Sinds 2019 is het rijtuig, met de naam Luxon, te huur voor charterritten. Sinds RailAdventure op 8 mei 2021 een meerderheidsbelang van 60% van Railexperts had gekocht, komt het rijtuig wel eens voor charterritten naar Nederland.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Het Panoramarijtuig met UIC-nummer 56 80 8980 201-7 staat nog steeds op de Euroterminal in Coevorden opgesteld.
14 juli 2024. © TreinenInNederland.nl
   
 
 
Het Panoramarijtuig met UIC-nummer 56 80 8980 201-7 staat nog steeds op de Euroterminal in Coevorden opgesteld.
17 augustus 2021. © TreinenInNederland.nl
 
 
Het oude panoramarijtuig dat Railpromo huurde staat in Coevorden op een koper te wachten.
19 augustus 2019. © TreinenInNederland.nl
 
 
 
 
 
 
Tijdens de presentatie van de Railpromo 1215, die gedoopt werd tot 'City of Amsterdam', konden we een kijkje nemen in het panoramarijtuig
van Railpromo. 23 maart 2016. © TreinenInNederland.nl
 
Door de mooie koepel van het rijtuig kan men goed van het uitzicht genieten.
 
 
De 1252 rijdt met het Panorama Rail Restaurant Amsterdam Centraal binnen. De trein bestaat uit het Railpromo rijtuig 201001,
het
panoramarijtuig UIC-nummer 56 80 8980 201-7 en het Railpromo rijtuig 201002. 24 oktober 2015. © TreinenInNederland.nl