![]() |
|||||||||||
NS E 4081 (uit 1916)
|
|||||||||||
Info over de locomotief: |
|||||||||||
In 1916 bouwde Werkspoor in Amsterdam deze snelgoedwagen met het nummer ED 129 voor de Staatsspoorwegen (SS). De wagon is onderdeel van een serie drie-assige snelgoedwagens. De goederenwagons zijn de laatste die voor de Staatsspoorwegen zijn gebouwd. De Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij (HSM) en de Staatsspoorwegen (SS) waren bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog (1914 - 1918) door eerdere fusies en het overnemen van de exploitatie van andere spoorbedrijven de grootste spoorvervoerders in Nederland. De bedrijven concurreerden hevig met elkaar, maar vanwege de oorlogsdreiging werden beide spoorbedrijven tijdens de oorlog onder militair gezag geplaatst. Vanwege de tekorten door de oorlog richten de HSM en SS per 1 januari 1917 een nieuw samenwerkingsverband op: de Nederlandsche Spoorwegen (NS). Onder het nieuwe samenwerkingsverband werkten de bedrijven nog beter samen. In 1921 werd al het spoorwegmaterieel omgenummerd naar nieuwe nummerschema's van de NS. Vanaf eind jaren '20 begon NS met het invoeren van haar eigen huisstijl op het materieel om zo de verschillende huisstijlen te vervangen. Er werd gekozen om alle treinen donkergroen te schilderen. NS koos voor een donkere kleur, zodat de treinen minder vies werden. Na de oorlog kregen de treinen en trams hevige concurrentie van bussen, personenauto's, fietsen en vrachtwagens. Andere kleinere, nog bestaande spoorbedrijven lieten vanwege de verliezen hun exploitatie overnemen door de NS. Per 1 januari 1938 werden alle vervoerders waarvan NS de exploitatie verzorgde geheel gefuseerd en was NS nog het enige spoorbedrijf dat op het hoofdspoor reed. Op de tram- en lokaallijnen reden nog wel andere bedrijven. De ED 129 werd in 1921 omgenummerd naar de NS E 4081. Bij NS heeft de wagon meegereden met stoomtreinen en Blokkendoosrijtuigen in de Randstad. Een van de diensten van de wagon ging vanuit Enschede Noord over de huidige spoorlijn van de MBS naar Ruurlo. Daar werd de wagon aan de sneltrein naar Amsterdam gekoppeld. NS heeft de E 4081 later laten ombouwen naar bagagewagen D 4467. Na de Tweede Wereldoorlog werd de wagon omgebouwd om te gebruiken in de ongevallentrein met standplaats Hengelo. De wagon werd gebruikt als pakwagen voor stophout. Voor dit werk kreeg de wagon het nummer 157 210. In 1974 werd de wagon verkocht aan de Museum Buurtspoorweg. In het begin deed ze dienst als personeelsverblijf achter de loods in Haaksbergen. Nadat de wagon niet meer als personeelsverblijf nodig was, werd hij gebruikt als gereedschapswagen. Na een restauratie werd de wagon in 1996 weer in dienst gesteld. Intern kreeg de wagon het nummer 57 bij de MBS. Bij de MBS doet de snelgoedwagen vaak dienst met de HSM C 905 uit 1904. De wagon wordt doorgaans gebruikt voor het vervoer van fietsen. In 2017 werd de wagon na een uitvoerige restauratie weer in dienst gesteld als de NS E 4081. Deze snelgoedwagen is als laatste van de serie bewaard. |
|||||||||||
De NS E 4081 rijdt mee in een reizigerstrein tijdens de MBS Najaarsstoomdagen 2024. 20 oktober 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De NS E 4081 rijdt mee in een reizigerstrein tijdens de MBS Najaarsstoomdagen 2024. 20 oktober 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De NS E 4081 rijdt mee in een reizigerstrein tijdens de MBS Najaarsstoomdagen 2024. 20 oktober 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De NS E 4081 tijdens de MBS Najaarsstoomdagen 2024. 20 oktober 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||